Er du klar til Black Friday 2022?

Er du klar til Black Friday

Nu går det snart løs! November måned er lige om hjørnet, og det samme er årets største shopping uge. Det selvfølgelig Black Friday eller Black Week, som vi snakker om. 

Konkurrencen bliver bliver ikke mindre i år, end den plejer at være! Ifølge Dansk Erhverv, så blev der omsat for dkk 3,2 mia. på nettet i forbindelse med Black Week 2021. Derfor skal du være klar, hvis du vil have en bid af den kæmpestore kage! 🎂 

Her er 8 tips til at opnå bedre resultater og komme bedre igennem Black Week 2022. 

Tip nummer 1 - Planlægning og forberedelse

Du bør have planlagt din Black Week eller Black Friday, inden det går løs. Det vil sige, at du skal have styr på, hvilke tilbud du vil køre med i perioden. Skal det være 20% på alle produkter, bestemte produkter eller produktkategorier? Fri fragt eller en gave med måske? Det skal du have styr på. 

 

Derudover skal du have gjort dit content klar på forhånd. Både til din annoncering, dit organiske indhold på sociale medier, e-mail markedsføring, og der hvor du ellers reklamerer. 

 

Du skal måske også have ændret nogle ting på din hjemmeside eller lavet en speciel landingpage til denne begivenhed. 

 

Hvis du er forberedt og har planlagt på forhånd, så skal du ikke stresse og løbe rundt, men du kan holde fokus på de ting, der skal gøres! Selvom du måske er en stor fan af udtrykket “Diamanter bliver også lavet under pres!”, så anbefaler vi ikke denne tilgang op til Black Week. Der sker også flere fejl, når tingene bliver lavet under pres. Så vær forberedt og lav en plan!

Tip nummer 2 - Leadindsamling til din e-mailliste

Betalt annoncering på Facebook, Google, Instagram, TikTok, osv. kommer til at stige markant i og op til Black Week, så du bør få bygget din e-mailliste op. Jo større din e-mailliste er, mens showet står på, jo flere subscribere kan du sende dine vilde Black Friday-tilbud til. 

Det kan du blandt andet gøre med en popup på din hjemmeside, der bliver vist for nye besøgende. Derudover kan du anvende Facebook lead ads, hvor konkurrencer og rabatkoder virker virkelig godt. Men der kan også anvendes andre metoder i forbindelse med leadgenerering

Du skal selvfølgelig sørge for, at du har en e-mailserie klar til dem, så snart de har modtaget din velkomstmail. Det er enormt vigtigt, at du her har gjort dig nogle tanker om, hvordan du gerne vil onboarde dine nye subscribere, og på hvilken måde de skal introduceres til din virksomhed og dit brand. 

Derefter handler det om at forberede dem bedst muligt på, hvad de kan forvente op til Black Friday. Det kan f.eks. være:

  • Hvornår det starter
  • Hvorfor lige dit Black Friday er noget helt særligt
  • Teaser om hvilke produkter, der kommer tilbud på

Så du kan komme til at skabe noget hype om dit brand, dine produkter og dine tilbud, der giver læserne lyst til at læse mere og købe dine produkter. 

Derudover har du også mulighed for at sende dem e-mails efter Black Week, så de i fremtiden forbliver kunder, der køber igen og igen.

Hvis du ikke allerede er i gang, så skal du i gang med det samme!

Tip nummer 3 - Byg segmenter op der giver mening

I dit e-mailmarketing system skal du dele dine subscribers ind i segmenter ud fra deres aktiviteter på din side og din markedsføring. 

 

Det er vigtigt at lave en opdeling, så du kan specificere dine tilbud bedre til den enkelte person. Derfor anbefaler vi, at man opdeler sine lister alt efter, om de har været åbnet dine nyhedsbreve eller ej, samt laver et segment for dem, der har købt noget, og dem der ikke har, da de skal håndteres på forskellige måder. 

 

Derudover bør du lave “high intent” segmenter. Det er “varme leads”, som med stor sandsynlighed er interesseret i dine produkter. Det kan fx være nogen, der har set på en vare, en kategori eller puttet noget i kurven, men ikke har købt noget indenfor de seneste 7-10 dage. Det er en god metode op til Black Week, da de oftest vil vente med at købe, hvis der nu skulle komme tilbud på produkterne. De skal derfor have mails omkring dine fremragende Black Week tilbud. 

Tip nummer 4 - Øg din frekvens på dine udsendelser

Op til Black Week bør du øge frekvensen på din e-mailmarkedsføring, så det ikke kommer som et chok for dine subscribers i Black Week. 

 

Hvis du i dag sender 1 mail om ugen til dine aktive segmenter, så kan du sætte det op til 2 mails om ugen, og 1 mail til dem, der ikke er aktive. De kan jo blive aktiveret op til Black Week. 

Tip nummer 5 - Tjek dine flows

Du skal sørge for, at dine flows spiller op til Black Friday. Derudover skal du overveje, om du skal stoppe for nogle af dine nuværende flows og lave nogle nye op til Black Week. Det kan være, at de nuværende ikke lige passer ind til perioden eller kunne modsige dine Black Week kampagner. 

 

Du skal nok også have lidt højere frekvens og være lidt mere “fremme i skoene” i denne periode. Så du skal få styr på det inden Black Friday og sørge for, at det hele spiller sammen.

Tip nummer 6 - Prøv txt-formatet på dine mails

Det er mails udelukkende med tekst. Det vil sige, at der ikke er billeder eller grafik, og de minder meget om de e-mails, som vi skriver til hinanden. Den metode virker mere personlig, så det er meget effektivt – hvis du ikke “misbruger” metoden. 

 

Derudover kan det også være svært at gå udenom “reklame-indbakken” eller uønskede mails med de “almindelige”, flot opstillede e-mails. Her kan txt-formatet oftere gå “fri” fra dem, og lande i dine subscribers rigtige indbakke!

Tip nummer 7 - Du skal have en “back in stock” på din webshop

Med denne funktion kan dine kunder skrive sig op til at få besked, når det pågældende produkt er på lager igen. På den måde mister du ikke kunden ved at være løbet tør for produktet, og samtidig får du dem ind på din e-mailliste. 

 

Hvis du benytter Shopify, så kan du benytte “CartBite” eller “Restockify”. Hvis du benytter WooCommerce, så har de et plugin, der hedder “WooCommerce Waitlist”. Det er for dumt ikke at have denne funktion, da du med sikkerhed mister en kunde, hvis du ikke har varen på lager, og de ikke har mulighed for at taste deres mail ind. 

 

Det kan også være en metode til ikke at brænde inde med for mange varer, hvis du ved, at du nemt og hurtigt kan få varerne hjem, så er det en metode til kun at købe de varer hjem, der bliver bestilt på denne måde. MEN denne metode vil med stor sandsynlighed “skræmme” en del kunder væk, fordi det gør købsrejsen mere kompleks. Jo mere kompleks og besværlig købsrejsen er, jo flere falder fra! 

 

HUSK dine konkurrenter er kun et par klik væk!

Tip nummer 8 - Black Week misbrug det ikke

Du skal brug “urgency” og helst give dine potentielle kunder en form for “angst” for at misse dine fantastiske tilbud. Men du må ikke bruge det for meget. Hvis du sender 15 mails i Black Week, og alle mails handler om, at man skal slå til lige nu, hvis man ikke skal gå glip af produktet eller tilbuddet, så bliver de trætte af at høre på det. 

 

Det kommer til at lyde lidt som “Ulven kommer”, hvis der hele tiden er fokus på urgency.

Har du brug for hjælp til Black Friday eller din online markedsføring?

Vi tilbyder et gratis og uforpligtende møde på 30 minutter til alle, der har lyst til at få gennemgået deres e-mailmarkedsføring, META Ads eller noget helt tredje . 

 

Følg linket og bestil et uforpligtende møde: bestil møde!

Kilde: Dansk Erhverv

Læs også

Billedet til Kaptures blogpost omkring content.
Content

Hvad betyder content? Og hvorfor er det vigtig for din virksomhed? Vi kigger nærmere på hvad content er

Få mere viden