Men hvordan skal skabelonerne se ud?
Alle vil gerne spare så meget tid som overhovedet muligt. Derfor er det en god idé at anvende skabeloner i din email-markedsføring. Det sparer dig for en masse opsætning, hvor en stor del af det går igen i langt de fleste emails.
Det vigtigste ved udseendet på din e-mail er, at den er simpel og overskuelig – især på telefonen, da flere og flere åbner deres mail på telefonen.
Langt hen ad vejen er det vigtigste for din email dog ikke udseendet! Det vigtigste er, at den skaber værdi for modtageren. Hvis ikke det er tilfældet, så er udseendet ligegyldigt!
Vi har lavet en “best practice” for opbygningen af 2 forskellige skabeloner. Den ene er en Content-baseret email-skabelon, og den anden er en mere salgsorienteret skabelon.
Skabelon til content-baserede emails
Content email har ikke direkte fokus på salg, men mere på personligt indhold, “How to” eller lignende. Disse emails bør bygges op på denne måde:
- Logo i toppen – Det er dit brand, og det bliver genkendt, hvilket gør, at din mail ikke bliver slettet. Derudover hjælper det også på, at dine emails ikke ender i spam.
- Overskrift – En god og fangende overskrift.
- Noget visuelt – oftest i form af et billede.
- “Call to Action”-knap – Selvom der ikke er tale om en direkte salgsorienteret mail, så bør der være en form for “Call to Action”, som leder ind på den ønskede side.
- Det primære indhold – Denne del skal indeholde teksten og den beskrivende del af din email. Her bør der også være hyperlinks, som fører læseren ind på den ønskede handling.
- En sidste “Call to Action”-knap.
- Ikoner for sociale medier, der fører ind på disse, samt link til support eller kontaktformular.
- Virksomhedens adresse – Dette er også med til at hjælpe på, at dine emails ikke ender i spam.
- Value Proposition + Brand Mission.
- Unsubscribe link – Det skal være muligt at afmelde sig dit nyhedsbrev ifølge markedsføringsloven. Derfor er det en god idé med et link hertil. Derudover hjælper dette også med, at din mail ikke ender i spam. Til sidst anbefaler vi, at det ikke er et link, der gemmes helt væk, så det er besværligt for din modtager at finde. Det er meget bedre med en, der afmelder sig dit nyhedsbrev end en sur modtager, der melder dine emails som spam i stedet for, da de ikke kunne finde afmeldingslinket.
Skabelon til salgs-emails
Til salgs-emails bør skabelonen bygges op på denne måde:
- Visuel start på mailen med et Brand-element (fx logo) og overskrift – her bør man starte med noget visuelt, der fanger læseren.
- “Call to Action”-knap – Det er næsten det første, der skal være i denne type email.
- Det primære indhold – Denne del skal indeholde en ret fangende tekst, og den bør indeholde hyperlinks, som fører læseren ind på den ønskede handling.
- Et billede – Det skal understøtte produktet eller handlingen, der ønskes af læseren.
- En “underoverskrift” – Altså en ny overskrift, der vækker interesse hos den læser, der endnu ikke er overbevist om at foretage et køb.
- Yderligere indhold – Her kunne du gå yderligere i detaljer om dit produkt eller beskrive, hvorfor læseren bør købe dit produkt. Her er din læser ikke helt overbevist endnu.
- En sidste “Call to Action”-knap – Hvis ovenstående tekst har overbevist læseren, så er det vigtigt at gøre det nemt at tage næste skridt.
- Ikoner for sociale medier, der fører ind på disse, samt link til support eller kontaktformular.
- Virksomhedens adresse – Dette er også med til at hjælpe på, at dine emails ikke ender i spam
- Value Proposition + Brand Mission
- Unsubscribe link – Det er vigtigt af samme årsager som ved den mere content-baserede email.
Det var de to skabeloner. Husk som sagt, at dine mails skal være enkle og overskuelige, også hvis de åbnes på en telefon.
Så nu hvor du har de to skabeloner, er det bare med at komme i gang med at bruge dem i din email-markedsføring!
Men for at komme i gang, så kræver det en liste af emails, som du må kontakte. Du kan læse 10 konkrete forslag til indsamling af emails her.