Leadgenerering - 10 metoder: 9 gode + 1 dårlig
Det er altid fristende at indsamle leads ved “bare” at give en rabatkode, men det kan være dyrt for dig i længden, da dine potentielle kunder vænner sig til at købe med rabat lige fra start. Og måske giver du en rabatkode til en kunde, der havde købt alligevel – altså uden rabatten.
Rabatkoder virker dog oftest ret godt, men vi vil gerne udfordre den lidt, og vi anbefaler, at du også tester andre metoder – der er måske penge at hente ved det!
Derfor har vi her 10 idéer til leadgenerering, som ikke inkluderer en rabatkode. Vi synes selv godt om de første 9 metoder, men vi er lidt modstandere af den sidste.
Nummer 1: Konkurrence
Det er også en af de helt store klassikere inden for leadgenerering, og det er nok den mest anvendt metode efter rabatkoderne.
Det gode ved en konkurrence er, at man spreder udgiften til præmien i konkurrencen ud på (forhåbentligt) mange leads – modsætning til rabatkoden, hvor ALLE får en rabat, og der bliver en udgift til dig og din virksomhed for hvert lead.
En ulempe ved konkurrence-metoden er dog, at den kan resultere i mange leads, der kun tilmelder sig for at vinde præmien, men aldrig kunne finde på at købe noget ved dig.
Hvis du laver konkurrencer, så skal du sørge for 3 ting:
- Der skal være en forbindelse imellem konkurrencen og dit produkt
- Der skal være noget til at fastholde de nye leads på din liste
- Sørg for at “taberne” af konkurrencen ikke føler sig som tabere! Giv dem en trøstepræmie
Nummer 2: Gated Content
Gated content kan være guides, skabeloner, e-bøger eller meget andet, hvor man får en form for content for sin permission. Det bør være noget content, der vedrører dine produkter, og det kan også være en video eller lydfil.
Det kan fx være en “Sådan vedligeholder du bedst din racercykel!”-guide, hvis du sælger racercykler og udstyr hertil.
Gated content er en klassiker i B2B, men mindre brugt inden for e-commerce og B2C-markedet.
Nummer 3: Events
Events for potentielle kunder kan også bruges til lead-generering. Events kan være rigtigt mange ting, men det kan fx være en kundeaften eller et webinar.
Man kan gøre, så det føles lidt “eksklusivt” at få adgang for de potentielle kunder. Og tilmelding sker selvfølgelig ved at afgive sin mail og tilladelse.
Nummer 4: Tillægsprodukt eller gave
Et alternativt til rabatkoden er at tilbyde et tillægsprodukt eller en gave ved næste køb, hvis man tilmelder sig.
Det giver dig en udgift pr. kunde ligesom rabatkoden, men dine kunder bliver ikke forvænt med rabatter og besparelser, så de i fremtiden foretager køb uden rabat.
Tillægsproduktet/gaven bør være en mindre ting, der stadig giver værdi til dine kunder.
Nummer 5: Community
Du kan også bruge et community eller en kundeklub til at indsamle leads. Her lokkes leads med at blive en del af et eksklusivt community, hvor man fx får eksklusive tilbud eller adgang til produkter før alle andre.
Så føler de sig specielle, hvilken kan gøre dem mere villige til at engagere sig med dit content.
Nummer 6: Loyalitetspoint
Loyalitetspoint er sådan set også en form for rabat. Det er dog kun noget, der gives til loyale kunder eller i hvert fald personer, der har købt noget tidligere.
Her bliver man lokket med, at man kan optjene point til fremtidige køb ved at tilmelde sig eller oprette en bruger.
Hvis man alligevel har planer om at købe produktet, så kan man jo lige så godt få lidt ekstra ud af det i form af loyalitetspoint.
Nummer 7: Back in stock
“Skriv dig op her, og få besked, når varen er på lager igen” – Dette er også en form for leadgenerering, som virker rigtig godt inden for mange brancher.
De indsamlede leads vil højst sandsynligt være meget interesserede i dit produkt, hvis de har foretaget denne handling. Det er derfor oftest meget gode leads, som indsamles på denne måde.
Nummer 8: BOGO
BOGO står for “Buy One, Get One”, som også kan være en god måde at indsamle leads, hvis man ellers har produkter med en høj nok dækningsgrad til, at man kan give et væk. Det kan være et bestemt produkt eller det billigste produkt, som kunder får gratis. Det kræver dog også, at dit system rent teknisk kan klare det.
Hvis dækningsgraden på dine produkter ikke er stor nok til, at du kan forære et væk, så kan det også være “Køb én og få den pakket gratis ind” eller lignende, hvor man ikke får et gratis produkt, men en ekstra service.
Du kan læse mere om BOGO og bundles
Nummer 9: Partnertilbud
Et sidste alternativ til at give rabatkoder på din produkter kan være partnertilbud. Her giver du rabat på produkter fra andre, som fx kunne være nogle af dine samarbejdspartnere eller leverandører.
Det skal selvfølgelig give mening i forhold til dit eget produkt, men du kan godt have en samarbejdspartner, der har produkter eller ydelser, der passer perfekt til dit produkt.
Det er fx udbredt, hvis man køber en ny smartphone, at man opnår en rabat på et abonnement til den. Så skabes der merværdi på den måde.
Og så kommer den leadgenererings metode, som vi er lidt modstandere af!
Nummer 10: Early Access (Den dårlige)
Hvis man har et brand eller produkter, hvor man gerne vil være forrest i køen ved produktlanceringer eller ekstraordinære og eksklusive tilbud, så giver Early Access et fantastisk incitament for at blive leads.
Black Friday er et godt eksempel på det. Her vil man lokke en masse leads til ved at “give adgang” til at komme i første række til de gode tilbud. Det er ses dog ofte, at alle alligevel får de tilbud, eller at de kan ses på butikkens hjemmeside.
Ved denne form for leadgenering bliver fokus meget på virksomheden selv. Det bliver lidt “Se hvor gode vi er!”, og den samme information kan man ofte finde mange andre steder. Så vi er lidt modstandere af denne metode, selvom den garanteret virker ret godt for nogle virksomheder.
Test test test...
Det er dog svært at komme med et facit eller sige, at du slet ikke må lave leadgenerering med rabatkoder, da det kan virke rigtig godt! Men her var 10 andre bud til din leadmagnet.
Og så er du som altid velkommen til at kontakte os, hvis du har nogen spørgsmål vedrørende vores indlæg.