AIDA-modellen

Hvordan kan AIDA-modellen forbedre din markedsføring?

Skab struktur med AIDA-modellen

Mangler du struktur, en plan og noget der sætter gang i kreativiteten? Jeg kender det selv. Nogle gange skal der laves opslag, annoncer eller en video. Og jeg kan faktisk bruge ret lang tid på at lave noget (synes jeg selv) spændende – men ingen ser det. Hvorfor? 

Der mangler en struktur, som fanger kunden, og giver dem lysten til – eller endda tvinger dem til – at se, læse eller klikke videre!

Men hvordan fanger du dine kunders opmærksomhed og får dem til at handle hos dig? Det kan AIDA-modellen være med til at hjælpe dig med!

Hvordan kan AIDA-modellen forbedre din markedsføring?

AIDA-modellen er en form, du kan bruge til opbygge dine reklamer omkring. Navnet er en forkortelse for de fire elementer, som modellen består af: Attention, Interest, Desire, Action (eller på dansk: Opmærksomhed, Interesse, Behov/trang/ønske og Handling).

Når en reklame er opbygget efter AIDA-modellen er formålet altså, at den skal kunne fange din potentielle kundes opmærksomhed, fastholde interessen, skabe en længsel efter at eje produktet – og til slut skulle det gerne føre til handling, nemlig at kunden køber dit produkt.

Lad os se nærmere på de enkelte trin:

1) Attention (Opmærksomhed)

Før kunden overhovedet undersøger indholdet af annoncen, må der være noget, der fanger vedkommendes opmærksomhed. Typisk vil det være noget visuelt, som fx et billede eller en bestemt genstand eller detalje på billedet.

Det kan også være en overskrift eller et ord, der er fremhævet med fx fed skrift eller stærke farver. Hovedsagen er, at det skal skille sig ud, så øjet fanges af det.

2) Interest (Interesse)

Her gælder det om at fastholde opmærksomheden, så læseren ikke bare hopper videre til det næste opslag med det samme. 

Det vigtigste er at levere hovedbudskabet på en måde, som taler til målgruppen. Hvis det skal lykkes, kan du besvare potentielle spørgsmål fra kunderne og vise, hvordan dit produkt vil forbedre deres liv.

3) Desire (Behov, ønske, trang)

Derefter skal du forsøge at forvandle kundens interesse til et ønske om at eje produktet. Her kan du dels spille på følelserne, dels på produktets unikke egenskaber – og meget gerne begge dele! Det kan du fx gøre ved at vise fotos af produktet i brug.

Desuden kan du forstærke trangen til at købe produktet ved at tilbyde en rabat. Det er særligt effektivt, hvis rabatten kun gælder i en begrænset periode, da du dermed skaber en følelse af, at man går glip af noget ved ikke at slå til, mens tilbuddet gælder.

4) Action (Handling)

Nu er vi nået til det, som det hele gerne skulle lede frem til: at kunden køber dit produkt. Her er det vigtigt, at du gør handlingen så simpel som muligt. Du kan fx have et link til dine produkter sidst i annoncen, så man kun er et par klik fra købet. 

Eksempel på AIDA-modellen i praksis

Som man kan se, er den lille annonce ovenfor opbygget af lige præcis de fire elementer fra AIDA-modellen – endda i rækkefølge, hvilket er en fordel på fx sociale medier, hvor man netop ser det øverste af annoncen først, hvis den vises i ens feed mellem vennernes indlæg.

 

Her kan man se, at den første linje fungerer som en slags overskrift for hele annoncen og forhåbentlig fanger folks opmærksomhed (Attention). Derudover kan både emojis og linket være med til at fange opmærksomheden, da de visuelt skiller sig ud fra selve teksten.

 

De næste par linjer skaber Interest ved at bygge videre fra “overskriften” og uddybe. Læg også mærke til, at man kan se scenariet for sig – og på den måde begynder læseren altså forestille at stå i situationen selv.

 

Og når læseren kan genkende situationen fra sit eget liv, vil næste trin skabe Desire efter den løsning, som nu nævnes. Løsningen finder kunden ved at gå videre til Action:

 

Læg mærke til, at Action i dette tilfælde består i at klikke videre til en guide. Men er det ikke dumt, når nu man kunne linke direkte til et produkt i stedet? Slet ikke! For det meste vil nu nok helst have et “Køb her”-link her, men det kan sagtens være en god idé med en guide andet, som også kan give værdi til dine kunder.

 

Hvis man er interesseret i produkterne, er guiden super relevant. Guiden tilfører nemlig ekstra værdi til produkterne og mindsker potentiel tvivl om, hvordan man bruger dem – og så ligger den jo på samme hjemmeside som webshoppen, så der kun er et par kliks afstand til varerne.

Kom i gang med AIDA-modellen

Nu hvor du kender til modellen, er det egentlig bare med at komme i gang med at afprøve den. Som sagt er det en let og overskuelig måde at opbygge dine annoncer efter. Men faktisk kan AIDA-modellen også bruges som inspiration, når du skal lægge en strategi for din markedsføring – og det vil du kunne læse mere om her på bloggen inden længe.

Men selvom du nu i princippet kan gå i gang med at lave dine egne annoncer ud fra AIDA, er der et andet vigtigt spørgsmål: Har du tid? Og hvad med resten af din markedsføring? Måske har du brug for nogen til at sætte lidt struktur på det hele eller tage sig af nogle af opgaverne – en samarbejdspartner. Lad os tage en snak om din forretning og dine udfordringer.

Læs også

Billedet til Kaptures blogpost omkring content.
Content

Hvad betyder content? Og hvorfor er det vigtig for din virksomhed? Vi kigger nærmere på hvad content er

Få mere viden