En type af performance-baseret marketing, hvor man belønnes for at promovere et produkt eller en service fra et andet firma. Man belønnes typisk ud fra antallet af salg eller besøgende, man har tilført.
En model, som bl.a. bruges til at opbygge en reklameannonce efter. Navnet er en forkortelse for Attention, Interest, Desire, Action (på dansk: Opmærksomhed, Interesse, Behov/ønske og Handling), som er de fire trin, kunden følger i sit møde med reklamen.
Se mere her
Handel, der foregår mellem to virksomheder. Det kan fx være handel mellem en producent og en detailhandel.
Handel, der foregår mellem en virksomhed og en forbruger.
Handel, der foregår, når private virksomheder er leverandører for den offentlige sektor.
Links fra eksterne websites til sider på dit website. Både mængden og kvaliteten af backlinks til din hjemmeside har indflydelse på, hvor god din sides ranking er. Det har ligeledes betydning, om indholdet af din side er relevant for det emne, der skrives om på den side, der linker til din side.
Forkortelse af ‘biography’. En samling af personlige oplysninger til en online brugerprofil. Den kan fx indeholde brugerens navn, alder, stillingsbetegnelse eller lokation. Typisk vil der også være plads til at skrive en kort præsentation.
BOGO, eller Buy One, Get One, er en populær promotion, hvor en kunde kan købe et produkt og modtage et andet produkt gratis eller til en rabatteret pris. Denne type promotion bruges ofte for at opmuntre kunder til at prøve nye produkter eller for at opfordre dem til at lave større køb. BOGO-promotioner kan findes i en række detailbutikker, online-forhandlere og endda restauranter. Nogle BOGO-promotioner kræver, at kunderne køber to af samme produkt, mens andre tillader kunderne at miks og match produkter. BOGO-promotioner kan også have visse restriktioner, såsom udløbsdatoer eller købskrav. Alt i alt kan BOGO-tilbud være en god måde for kunderne at spare penge og prøve nye produkter.
Se mere her
Forbrugeres kendskab til et brand og dets produkter og services. Hvis dit brand er kendt, er der større sandsynlighed for, at du vil skabe salg, da de fleste forbrugere vælger mærker, som de kender i forvejen. SoMe er blevet et af de vigtigste redskaber, når det gælder om at skabe Brand Awareness.
En forbrugers positive indstilling over for et brand, hvilket kommer til udtryk ved, at kunden holder sig til dette brand, uanset om konkurrenterne lancerer bedre produkter. Her er følelserne for brandet det afgørende, og det er altså ikke det samme, som når nogen kun køber et bestemt mærke, fordi de plejer at gøre det, eller fordi det er nemmest at få fat på.
Links, der gør det lettere for besøgende at navigere på et website. Typisk vil linksene ligge på en række efter hinanden øverst på siden. På den måde kan man se, hvordan man har klikket sig frem til den nuværende side – og man kan nemt klikke sig tilbage til en af de forudgående sider.
Et link, der ikke længere fører til den hjemmeside eller fil, som den oprindeligt førte til. Det kan fx skyldes, at den oprindelige side eller fil er blevet ændret, flyttet eller slettet. Typisk får man derfor en fejlmeddelelse eller føres til en forkert side.
Udvikling og deling af indhold (content), der er målrettet både nuværende og potentielle kunder. Det kan fx være blogs, opslag på sociale medier, videoer eller nyhedsbreve. Formålet kan være at skabe opmærksomhed, skabe leads, øge antallet af kunder samt at blive husket af både nuværende og potentielle kunder.
Læs mere om content her
Data, som skabes af en server, når man besøger et website, og som gemmes på brugerens computer eller telefon. Cookies tjener en række formål. Fx kan de gemme oplysninger, som man allerede har tastet ind, så de ikke skal tastes ind igen, næste gang man besøger siden.
En software, som bruges til at skabe, redigere, organisere og udgive digitalt indhold til en hjemmeside. Da selve indholdet er adskilt fra det visuelle layout, kan man altid opdatere hjemmesidens udseende uden at skulle ændre på indholdet. To populære navne inden for CMS er WordPress og Shopify.
Læs mere om webshopløsninger her
Hvor meget det koster at skaffe en ny kunde eller at få en kunde til at udføre en handling. Det kan fx være hver gang en kunde udfører en bestilling. CPA er en måde at måle og prissætte online markedsføring.
Også kaldet Cost per Click. Prisen på en online markedsføringskampagne for hver kunde, der klikker på linket fra en reklame. Beregnes ved at tage den samlede pris på kampagnen og dividere den med antallet af klik, som kampagnen har genereret.
Cost-Per-Mille, CPM eller Cost Per Thousand (pris pr. tusind), er en måde at måle omkostningerne ved digital annoncering på. Det refererer til prisen for at få vist en annonce 1000 gange, uanset om den bliver klikket på eller ej. CPM er ofte den primære prisfastsættelsesmodel for display-annoncer, såsom bannerannoncer på hjemmesider eller sociale medier. CPM kan være et godt mål for virksomheder, der ønsker at øge deres brand awareness eller forbedre deres online tilstedeværelse. CPM beregnes ved at dividere omkostningerne for en annoncekampagne med antallet af visninger, og derefter gange dette tal med 1000. For eksempel, hvis en annonce koster kr. 500,- og bliver vist 10.000 gange, vil CPM være kr. 5,- (500 / 10.000 x 1000).
Kan på dansk oversættes til noget i retning af “Opfordring til handling”. Inden for marketing kan det fx være en opfordring til købe noget. Men det kan også være en opfordring til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller at ringe til dit firma og få en uforpligtende snak. Det er en god idé at gøre et Call to Action så nemt for dine kunder som muligt, fx med et direkte link.
En måde at måle effektiviteten af en online markedsføringskampagne for en hjemmeside eller af en e-mail-kampagne. CTR er procentdelen af brugere, der klikker på et bestemt link, ud af det samlede antal, der har set den pågældende side, reklame eller e-mail, der indeholder linket.
En online reklame, der indeholder tekst, billede og et link – som regel til en hjemmeside, hvor du kan købe et produkt eller læse mere om det. Display Ads kan enten have stillestående tekst og billede eller være animerede med skiftende tekster, billeder eller video. De kan være en god måde at skabe Brand Awareness.
Markedsføringskampagner, der indeholder digital kommunikation og optræder på computere, mobiltelefoner og tablets. Det kan fx være online reklamer, e-mails og opslag på sociale medier. Det kan være i form af både tekst, billeder og video.
Bliver af og til sammenlignet med en “telefonbog for internettet.” Det er et system, der “oversætter” og navngiver internetadresser til en talkode, der udgør en IP-adresse, som computere bruger til at finde en tjenestes placering på nettet.
Også kaldet Electronic Commerce eller Internet Commerce. Betegnelsen bruges kort sagt om online køb og salg af produkter og services samt overførslen af penge og data i den forbindelse.
Facebook Business Manager er et værktøj, der giver virksomheder mulighed for at administrere deres tilstedeværelse på Facebook, Instagram og andre sociale medier. Det giver virksomhederne mulighed for at oprette og administrere annoncer, administrere sider og kontoer, samt se statistikker og målinger af annonceringskampagner. Business Manager er også et godt værktøj til at give adgang til virksomhedens sociale mediekontoer til flere brugere, såsom medarbejdere eller eksterne agenturer, uden at dele loginoplysninger. Det er nemt at oprette en Business Manager-konto og tilføje sider og kontoer, så virksomheden kan begynde at administrere sin tilstedeværelse på sociale medier på en struktureret måde.
‘Funnel’ betyder tragt, og inden for marketing bruges det om den måde, man illustrerer en persons rejse fra potentiel kunde til faktisk kunde. Rejsen begynder ved kundens første møde med dit brand og slutter ved, at kunden køber et produkt eller en service hos dig. Antallet af faser mellem begyndelsen og slutningen afhænger af, hvor detaljeret man vil beskrive forløbet.
En online markedsføringsplatform, hvor man betaler for at få vist små reklamer på internettet. Annoncerne kan vises enten i Googles søgeresultater eller på andre sider, i apps eller i videoer. Google Ads er baseret dels på cookies, dels på keywords fastsat af annoncørerne.
En tjeneste, der udbydes af Google, og som sporer og rapporterer om trafik på websites. På nuværende tidspunkt er det den mest brugte tjeneste til analyse af trafik på nettet. De udbyder desuden software, der kan samle data fra smartphone apps.
En taktik, hvor man bruger utraditionelle metoder til at promovere et produkt eller en tjeneste. Det gælder om at overraske og gøre et stort indtryk, så folk udbreder budskabet gennem Word of Mouth. Det er en billig måde at markedsføre på, som er blevet særligt populær i dag, hvor vi altid har internettet lige ved hånden.
Bruges til at dele en side op med overskrifter og underoverskrifter til forskellige afsnit. Normalt kan man bruge 6 forskellige niveauer af H-tags, men typisk bruges kun de 3 første niveauer. Med den rette brug af H-tags gør du det nemmere for folk at finde din hjemmeside og at navigere på siden. Det er med andre ord vigtigt, når du laver SEO.
Går ud på at hjælpe potentielle kunder med at finde dit firma, ofte før de overhovedet er klar til at realisere et køb. Inbound Marketing fokuserer på at opbygge kendskab, udvikle relationer og generere leads. Indholdet er underholdende og oplysende og inviterer ofte potentielle kunder til at deltage i en samtale.
En person eller gruppe, som har mange følgere sin blog eller på sociale medier, såsom YouTube, TikTok og Instagram, og som derfor kan bruges i markedsføringen af et produkt. Ofte foregår det ved, at man giver influenceren gratis adgang til et produkt, hvorefter vedkommende beskriver produktet med egne ord og holdninger.
Klaviyo er en softwareplatform, der giver virksomheder mulighed for at personalisere deres marketingindsatser via email og SMS. Platformen integrerer sig med populære e-commerce værktøjer som Shopify og Magento, så virksomheder kan få værdifuld indsigt i deres kunder og segmentere deres målgruppe. Klaviyo gør det muligt for virksomheder at opbygge og vedligeholde stærke relationer med deres kunder ved at sende personaliserede og relevante meddelelser på det rigtige tidspunkt. Dette kan øge konverteringer, generere loyalitet og forbedre den samlede kundeoplevelse.
Se mere her
Det at en besøgende på din hjemmeside foretager en bestemt handling, som du ønsker. Det kan være at købe et produkt eller tilmelde sig et nyhedsbrev. Når en person går fra kun at være en besøgende til at blive fx kunde, er der sket en konvertering.
Den andel af en gruppe, som har foretaget en ønsket handling. Det vil som regel være andelen af besøgende på din hjemmeside, som har foretaget et køb. Men den ønskede handling kan også være en tilmelding til et nyhedsbrev eller lignende.
En kvantitativ og målbar måde at afgøre, om et firma faktisk når sine mål. Dermed har man en konkret måde at afgøre, hvor der skal skabes forbedringer. Det kan fx dreje sig om profit, produktivitet eller leads. Desuden kan man bruge det, hvis man vil se, hvor konkurrencedygtig man er i forhold til andre firmaer.
Et overblik over, hvordan kunden interagerer med dit brand – også inden vedkommende overhovedet har købt dit produkt, samt i tiden efter. Kunderejsen består af en række faser, som kræver en strategi, hver gang du vil have kunden til at bevæge sig fra én fase til den næste.
En side, som potentielle kunder kan lande på, når de klikker på et link i fx en e-mail eller en reklame. Det afgørende mål er at konvertere besøg til salg eller leads. En besøgendes handling på en Landing Page afgør, hvad konverteringsraten er.
En person, som har vist interesse for dit firma eller et af dine produkter, og som dermed er en potentiel kunde. Et salgsteam vil have til opgave at konvertere flest mulige leads til faktiske kunder. Det er dog også vigtigt at sende det rigtige budskab til dem på det rigtige tidspunkt, så man ikke sætter relationen over styr.
Se mere her
En SEO-strategi, der går ud på at få links fra andre sider til at henvise til din side. Det vigtige er ikke kun antallet af links, men også kvaliteten af de sider, der linkes fra. Formålet er at øge sandsynligheden for, at folk finder din side, når de søger på nettet.
En side, hvor en person eller et firma kan oprette en fælles Landing Page for deres forskellige sociale medier. Det kan være en fordel, fordi nogle sociale medier ikke giver mulighed for at have mere end et link i ens bio.
Søgninger med en kombination af ord, som ikke bruges ret ofte, dvs. omkring 100 søgninger om måneden. Som regel består de af flere end 3 ord og udgør ofte en lang sætning – fx et spørgsmål. Det dog også være enkelte ord, som bruges sjældent, ligesom nogle spørgsmål bruges ofte.
Et marketing bureau er en virksomhed, der hjælper andre virksomheder med at markedsføre deres produkter eller tjenester. De har ekspertise inden for områder som branding, strategi, digital marketing og annoncering. Et marketing bureau kan hjælpe virksomheder med at nå deres mål ved at udforme en plan for at nå ud til deres målgruppe. De kan også hjælpe med at måle og analysere resultaterne af marketingindsatsen. Dette gør det muligt for virksomheder at optimere deres markedsføring og opnå større succes.
Se mere her
Et unikt stykke kode, som placeres på din hjemmeside, så Facebook får data på dine besøgende, herunder at de har besøgt siden, søgt, lagt noget i kurven og købt noget. Dataen er krypteret, men bruges til at måle resultater på dine annoncer samt til retargeting.
Læs mere her
En software, som bruges til at skabe, redigere, organisere og udgive digitalt indhold til en hjemmeside. Da se
En tilgang til UX, hvor man tager højde for, at det både skal fungere på en mobiltelefon og en computer, men hvor man først sikrer sig, at det fungerer på en mobiltelefon. Før i tiden blev websites designet til at fungere godt på en computer, og først herefter rettede man den til, så den kunne fungere på en mobiltelefon.
lve indholdet er adskilt fra det visuelle layout, kan man altid opdatere hjemmesidens udseende uden at skulle ændre på indholdet. To populære navne inden for CMS er WordPress og Shopify.
En funktion, som kan du kan opsætte, så dine annoncer bliver målrettet forskellige grupper. Du kan fx oprette en målgruppe, som består af folk, der har kigget på bestemte kategorier af varer på din side – eller folk, der ikke har set på de varer (endnu). Man kan desuden sortere efter antal besøg eller hvor længe en person har brugt på din side.
Online reklamer, der adskiller sig fra mere traditionelle Display Ads og bannerreklamer ved at være designet specielt til den platform, hvor de bliver vist. På fx Facebook og Twitter ligner de derfor stort set “almindelige” opslag og har større chance for at blive set, da mange brugere har vænnet sig til at ignorere traditionelle typer af reklamer.
Reklamer, som ikke er målrettet på baggrund af en brugers tidligere adfærd på nettet. I stedet kan de være målrettet ud fra hvilken by en person befinder sig i, eller indholdet af den side, som vedkommende ser reklamen på.
En e-mail, som et firma eller en organisation med jævne mellemrum sender ud til alle på deres mailingliste. På den måde kan de dele vigtig information med deres netværk, herunder både eksisterende og potentielle kunder.
Henviser til det, at folk besøger en hjemmeside efter at have fundet den i søgeresultaterne, men uden at have klikket på et betalt link. Organisk trafik er med andre ord gratis, men kan øges gennem SEO.
En mere traditionel form for markedsføring, hvor et firma rækker ud mod forbrugerne. Det er med andre ord envejskommunikation fra virksomhedens side, hvor Inbound Marketing går begge veje. Outbound Marketing kan være en god måde at skabe Brand Awareness.
Reklamer, som er målrettet personer på baggrund af tidligere indhentet data om vedkommende. Det kan være data om hvilke sider, personen tidligere har besøgt. Ud fra oplysningerne bliver reklamerne målrettet, så der er større chance for, at de ses af folk med interesse for produktet.
Kan beskrives som et radioprogram på nettet. Det er en lydfil, som ligger på nettet og kan hentes til en computer, telefon eller andre devices. Typisk udgives de som serier. De produceres både af enkeltpersoner, virksomheder og organisationer. Ofte kan man abonnere på bestemte podcasts, så man fx får en mail, hver gang der udkommer en ny.
En måde at skabe kendskab til dit firma og dine produkter eller services. Hvis du gør det på den rigtige måde, vil flere folk huske dit brand, det vil styrke din SEO, og der vil opstå en dybere følelsesmæssig forbindelse til dit brand.
En fil, der rummer alle data om et produkt, du sælger. Disse data sendes bl.a. til Google, Facebook og sider, der sammenligner priser. Med et Product Feed er alle informationer om dit produkt samlet ét sted, og informationerne er derfor ensartede, uanset hvor dine produkter vises.
Et format, som er opstillet som et interview, hvor den ene part stiller spørgsmål, og den anden part besvarer dem. Én person kan dog godt stå for begge dele. Det er en god måde at formidle oplysninger om dit firma eller produkt, uden at det bliver for tungt. Når der er tale om tekst, kan læseren desuden nemt springe til de spørgsmål, der interesserer vedkommende.
I forbindelse med marketing henviser reach til det samlede antal personer eller husstande, som har været udsat for en reklame eller en kampagne mindst én gang inden for en bestemt periode. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at personerne har lagt mærke til reklamen. Gennem fx Google Ads kan du se, hvad dine online kampagners reach ligger på.
En online reklame, der er målrettet mod brugere, der fx tidligere har besøgt din side. Det fungerer gennem Cookies og gør annoncøren i stand til at vise reklamer til brugeren andre steder på nettet. Dette er langt mere omkostningseffektivt end andre former for reklamer.
Se mere her
Afkast på reklameomkostninger. En måde at måle performance og effektivitet af en online reklamekampagne. Beregnes ved at dividere afkastet med prisen på reklamekampagnen. Man kan bruge ROAS til at evaluere effekten af en kampagne og sammenligne med tidligere kampagner.
Afkast på marketinginvestering. Du kan bruge ROMI til at afgøre, hvordan du bedst bruger dine penge på marketing. Kan bruges som KPI for din marketing generelt, men også for en specifik kampagne eller annonce.
Placeringen af en hjemmeside blandt søgeresultaterne, når du bruger en søgemaskine som fx Google. Jo højere ranking, desto større sandsynlighed er der for, at der bliver klikket på linket til hjemmesiden. Rankingen varierer dog fra søgemaskine til søgemaskine. Man kan forbedre en sides ranking gennem SEO.
Søgemaskineoptimering. Det går ud på at gøre et website mere relevant og lettere at finde i søgninger på nettet. Det fører desuden til, at søgemaskinerne giver siden en bedre Ranking. Det sker ved at forbedre websitets tekniske opsætning, relevansen af indholdet samt Linkbuilding.
En international e-commerce-virksomhed, der udbyder et system til opsætning af webshops. Det inkluderer blandt andet hosting, ordresystem, CMS og CRM. Det er en meget brugervenlig platform med en række skabeloner, der gør det lettere at opsætte.
Læs mere om Shopify her
Forkortelse af Social Media, altså sociale medier. De bygger i høj grad på, at brugerne kommunikerer med hinanden og deler indhold, såsom tekst, billeder og video. Nogle af de mest populære sociale medier er Facebook, YouTube, Instagram, TikTok og Twitter.
Et eller flere ord du skriver, når du bruger en søgemaskine som fx Google. I forbindelse med SEO er det vigtigt at anvende de søgeord, som folk rent faktisk søger på, samt at de er relevante i forhold til de produkter eller services, du udbyder.
En marketingstrategi, der går ud på at finde frem til, hvem der er ens vigtigste målgruppe, og at tilpasse markedsføringen derefter. Her kan man fx tage udgangspunkt i kundens alder, køn, indkomst, om de bor på landet eller i byen, om de er bil- og/eller husejere, samt deres vaner. Dermed kan du skræddersy dine kampagner til målgruppen, så de performer bedre.
TikTok er en social videodelingstjeneste, hvor brugere kan oprette korte videoklip med musik og effekter. Den blev oprindeligt lanceret som musical.ly i Kina i 2016, men er siden blevet fusioneret med TikTok og er blevet en global app. TikTok er især populær blandt unge mennesker og er blevet brugt til at oprette en række internetmemer og trends. Appen har også været genstand for kontroverser om sin tilknytning til Kina og sikkerheden for brugerdata.
Læs mere her
Det, der gør din virksomhed til noget særligt, og som på en positiv måde for den til at skille sig ud fra mængden. Med andre ord er det svaret på, hvorfor potentielle kunder skal vælge dig frem for dine konkurrenter.
Brugeroplevelse. UX er den oplevelse, en bruger har, når vedkommende interagerer med din virksomheds digitale platform. UX påvirkes blandt andet af, hvordan man finder finder dit firma, hvor let det er at finde et produkt på din side, eller hvordan man kommer i kontakt med dig. Med en god UX øger du sandsynligheden for, at potentielle kunder vil handle hos dig.
En sammentrækning af ‘web’ og ‘seminar’. Det er en online præsentation eller videokonference. Typisk foregår det live, men kan også være optaget på forhånd. Det er en måde at dele viden, hvor du samtidig kan skabe stærkere relationer til dine kunder.
En rapport eller guide, hvor du på en letforståelig måde deler din viden om et område, som du har en særligt viden om, og som dine kunder og leads vil kunne have glæde af. Det er en form for content marketing.
Det at budskabet om et brand, et produkt eller en service udbredes fra en forbruger og videre til dennes relationer. Dette kan være effektivt, da forbrugere generelt stoler mere på deres venner og familie end på traditionelle markedsføringsmedier.
Et content management system (CMS), som kan bruges, når man vil oprette en hjemmeside. Man kan vælge mellem en række forskellige temaer, som har deres eget layout og forskellige funktioner. Der findes både et standardværktøj og en mulighed for at bruge kode, når man vil redigere i indholdet.